Jste zde

Continental: adaptivní technologie pro pneu budoucnosti

22/09/2017 - 13:00
Mezi nejnovější koncepty technologie Continental patří ContiAdapt. Technologie, která umožní změnu vzorku pneumatiky v závislosti na jízdních podmínkách.

Společnost Continental představila na autoshow ve Frankfurtu dvě nové technologické koncepce pro zvýšení bezpečnosti a pohodlí na cestách – ContiSense a ContiAdapt. Tyto dva systémy umožňují nepřetržité sledování stavu pneumatik a přizpůsobení jejich vlastností situaci na vozovce.

ContiSense je založen na vývoji elektricky vodivých pryžových sloučenin, které umožní odesílat elektrické signály ze snímače pneumatiky do přijímače v autě. Senzory na bázi pryže monitorují průběžně jak hloubku dezénu, tak teplotu pneumatiky. Pokud jsou naměřené hodnoty nad nebo pod předdefinovanými limity, systém okamžitě upozorní řidiče. Pokud něco pronikne do běhounu, uzavře se okruh v pneumatikách, což také vyvolá okamžité varování řidiče. A to mnohem rychleji, než to umí dosud používané systémy, které varují řidiče až tehdy, když tlak v pneumatikách začne klesat.

Continental udává, že budoucí verze systému ContiSense budou obsahovat další senzory, které mohou být použity jednotlivě a umožní předávat řidiči informace o povrchu vozovky, jako je teplota povrchu nebo přítomnost sněhu. Data mohou být přenášena přes elektroniku do displejů vozidla anebo přes bluetooth na smartphone.

Technologie ContiAdapt kombinuje mikrokompresory zabudované do kolečka pro nastavení tlaku v pneumatikách s proměnlivou šířkou pneumatiky. Systém může měnit velikost kontaktní plochy pneumatiky, která je v různých klimatických podmínkách rozhodujícím faktorem jak pro bezpečnost jízdy, tak pro její komfort. Čtyři různé kombinace vzorku umožňují dokonalou adaptaci na mokré, nerovné, kluzké a normální podmínky.

Například menší kontaktní plocha kombinovaná s vysokým tlakem v pneumatikách vede k nízkému valivému odporu, a tedy k energeticky úsporné jízdě po hladkých a suchých silnicích. Naproti tomu kombinace větší kontaktní plochy s nižším tlakem v pneumatikách poskytuje ideální přilnavost na kluzkých cestách.

ContiSense a ContiAdapt jsou budou propojeny v jediné koncepční pneumatice, která umožňuje výhody obou systémů plně využít. Konstrukce pneumatiky obsahuje tři různé pásy běhounu pro jízdu na mokrém, kluzkém nebo suchém povrchu. V závislosti na tlaku v pneumatikách a šířce ráfku jsou aktivovány různé zóny běhounu a pneumatika zaujme požadovanou "stopu". Tímto způsobem se vlastnosti pneumatiky přizpůsobují převažujícím jízdním podmínkám nebo požadavkům řidiče.

Continental uvádí, že považuje obě koncepce za slibné řešení pro budoucnost mobility, protože systémy vycházejí vstříc potřebám automatizovaného řízení a elektrifikace. Nízký valivý odpor dovolí například elektrickým vozům pokrýt větší vzdálenosti na jedno nabití.

Štítky: Continental